Pages

persoalan muamalat yang terbaru...

salam....
nie adlh persoalan yang amber baru bacer minggu lps..... so korang2, cemua pakat bacer k?
WAKALAH

Ada orang yang hanya menghantar org lain sbg wakilnya dlm bbrapa urusan. Kenapa tak datang sendiri, tidak bolehkah kalu datang sendiri?

Knapa die tak datang sendiri, itu urusan dialah. Walau bagaimanapun, memang did lm islam ada keharusan menggunakan wakil hinggakan dlm proses akad nikah pun, boleh digunakan wakil.
Keharusan ini sabit dengan Al-Quran dan Sunnah Nabi s.a.w. Hikmahnya agar ada usaha tolong –menolong antara manusia.

Ada orang malas bersolat dan berpuasa. Bolehkah dia mewakilkan orang lain untuk bersolat dan berpuasa bagi dirinya?

Isyhh… mane aci kalu begitu. Kalu boleh diwakilkan , senanglah orang kaya. Ade duit, maka blh liupahkan org untk bersolat & berpuasa untuk dirinya. Solat & puasa adalah ibadat yg bertujuan menguji iman seorg hamba. Begitu juga dengan wuduk dan mandi wajib.
Lainlah kalu bukan ibadat badan yang solid. Contohnya, macam zakat. Zakat boleh diwakilkan kpd org lain. Haji pun boleh diwakilkan juga ttp dengan syarat tidak mampu lagi menunaikan haji. Contohnya sudah terlalu @ sakit yang tidak membolehkan pergi ke Makkah dan sbgainya.
Jadilah, ibadat yg berkaitan badan tidak boleh diwakilkan. Manakal ibadat berkaitan harta sprt pengagihan zakat, sembelih haiwan korban, sedekah dan sbginya boleh diwakilkan. Yang penting dalam ibadat berkaitan harta, sampai tujuannya.

BARANG YANG DIJUMPAI (LUQATOH)

Ketika berjalan shaza terjumpa duit RM50 dalam satu dompet kat café pok den. Mungkin terjatuh dari poket seluar seseorg. Bolehkah shaza belanja adik beradiknya makan roti canai menggunakan duit td?

Jawapan: Alhamdulillah….. mungkin itulah namanya rezeki terpijak. Opsss…. Nanti dulu shaza..duit yang shaza jump itu bukan duit shaza ttp duit seseorg yang tercicir. Lagipun dompetnya ada sekali. Mungkin ada kad pengenalannya, lesen memandu dan sebagainya yg membolehkan anda mencari tuannya.
Sebenarnya dalam islam, ade adab & etika bekaitan barang yg dijumpai. Bukan boleh “ sapu” begitu sahaja. Bayangkan kesedihan tuan empunya barang yg hilang. Alangkah gembiranya jika berjumpa semula dgn barangnya. Oleh itu, usaha anda mencari tuannya adalah usaha yg baik. Bukankah Nabi s.a.w ada bersabda:
Maksudnya: “ dan Allah sentiasa dalam menolong seorg selam mana ssorg itu membantunya…”
Riwayat Muslim

Dulu masa kak tip kecik kalu terjumpa sahaja duit 10 sen @ 20 sen, kak tip kira duit kak tip saja. Bagaimana erk pandangan syariat, adakah perlakuan kak tip salah?

Jawapan: masa kecik, kita bukanlah mukallaf lagi. Walaubagaimanapun, apabila sudah besar, hendaklah perbuatan selari dengan hukum islam.
Kalu terjumpa barang, jika kita yakin dgn kemampuan untuk menjaga amanah, maka eloklah kita mengambil tanggungjawab & inisiatif mencari pemilknya. Lebih2 lg jika kita tdk mengambilnya, maka org lain yg tdk bertanggungjawab akan mengambilnya.
Tapi kalu kite sendiri rasa bahawa kita akan khianat, maka wajarlah kita membiarkan barang tersebut disitu. Mungkin ada org lain yg lbh baik akan mengambilnya.

0 Response to "persoalan muamalat yang terbaru..."